NLLs vinterkonferanse 2019

Scandic Solli, Parkveien 68, Oslo 14. - 16. mars 2019
Jørgen A. Flor
Jørgen A. Flor er psykolog under spesialisering i klinisk voksenpsykologi. Han arbeider for tiden ved Lovisenberg Diakonale Sykehus, for bydel Grünerløkka. Flor er utdannet ved NTNU, og har siden studietiden hatt et brennende engasjement for spørsmål knyttet til psykologifagets etiske sider og til kvaliteten på psykologisk behandling. Flor har vært medlem av Fagetisk råd i Norsk psykologforening siden 2016. Han har stiftet og er styreleder i Norsk forening for pasientsikkerhet i psykisk helse. Sammen med professor Leif Edward Ottesen Kennair vil ha gi ut han en debattbok om negative og skadelige sider i psykoterapi i 2019. I forelesningen vil Jørgen ta utgangspunkt i prinsippet om å ikke gjøre skade, og utforske hvordan dette besvares blant psykologer, og om det kan utfordre logopeder på samme måte.
Helene Fulland
Helene Fulland er seniorrådgiver i Statped sørøst, avdeling sammensatte lærevansker. Helene har erfaring fra pedagogisk-psykologisk tjeneste og har en doktorgrad i pedagogikk på temaet minoritetsspråklige barns perspektiver på å være tospråklige. Hennes arbeidsområde er utredning, veiledning og tilrettelegging knyttet til flerspråklige elever med sammensatte lærevansker.

Relevante publikasjoner

  • Egeberg, E. & Fulland, H. (2017). Flerspråklig opplæring for nyankomne elever i ungdomsskole. Statped. Prosjektrapport.
  • Fulland, H. (2016). Language minority children’s perspectives on being bilingual. On ‘bilanguagers’ and their sensitivity towards complexity. PhD thesis.
  • Rydland, V. Grøver, V. & Fulland, H. (2013). Living in neighborhoods with high or low co-ethnic concentration: Turkish-Norwegian-speaking students' vocabulary skills and reading comprehension. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16, 657-674.
Guri Nortvedt
Guri Nortvedt er utdannet ved Universitetet i Oslo med en doktorgrad fra Institutt for spesialpedagogikk. I dag arbeider hun som førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning der hun underviser masterstudenter i matematikkdidaktikk. Hun er også prosjektleder for gruppen som utvikler statlige kartleggingsprøver i regning til småskolen. Hennes forskningsinteresser knytter seg til elevers matematiske kompetanse, vurdering og kartlegging, og på sammenhenger mellom språk og matematikk i vurderingssituasjoner.

Relevante publikasjoner

  • Nortvedt, G. A. (2018). «Det er et verktøy, ikke sant, for oss» - Erfaringer fra fire gjennomføringer med kartleggingsprøver i regning 2014 - 2017. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, 12(4), 22 sider.
    https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/6383
  • Nortvedt, G. A., Gustafsson, J.-E., & Lehre, A.-C. W. (2016). The Importance of Instructional Quality for the Relation Between Achievement in Reading and Mathematics. I T. Nilsen & J.-E. Gustafsson (red.), Teacher Quality, Instructional Quality and Student Outcomes: Relationships Across Countries, Cohorts and Time (s. 97-113). Cham: Springer International Publishing.
    https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-41252-8_5
Jenny Iwarsson
Jenny Iwarsson är utbildad och har disputerad vid Karolinska Institutet i Stockholm. Idag arbetar hon som lektor i Audiologopædi vid Köpenhamns Universitet, med undervisning och forskning inom röst. Hennes forskningsintressen är bland annat auditiv och akustisk röstanalys, samt hur logopeden kan bidra till ändring av vanor och beteende inom röst- och talträning. På Jenny sin personlige hemsida kan man kan läsa mer om hennes publikationer och undervisningsområden:
http://nors.ku.dk/ansatte/?pure=da/persons/286051

Relevante publikasjoner

  • Iwarsson, J. (2011) Når logopæden hører stemmer. Mål og Mæle, 3, pp.12-16.
  • Iwarsson, J. & Petersen N.R. (2012) Effects of Consensus Training on the Reliability of Auditory Perceptual Ratings of Voice Quality, Journal of Voice, Vol. 26, No. 3, pp. 304-312.
  • Iwarsson, J., Bingen-Jakobsen, A., Johansen, D.S., Kølle, I.E., Pedersen, S.G., Thorsen, S.L. & Petersen N.R. (2017) Auditory-Perceptual Evaluation of Dysphonia: A Comparison Between Narrow and Broad Terminology Systems. Journal of Voice, Vol. 32, No. 4, pp. 428–436.

Dr. J. Scott Yaruss
Dr. J. Scott Yaruss is a Professor of Speech-Language Pathology in the Department of Communicative Sciences and Disorders at Michigan State University. He has specialized in stuttering for more than 25 years. As a clinician, teacher, and researcher, he strive to share his clinical expertise and current research perspective with speech-language pathologists to help them feel more confident and competent in their skills for helping people who stutter. Dr. Yaruss has published more than 180 research papers, chapters, booklets, or articles on the nature, evaluation, and treatment of stuttering. He also has an extensive experience with providing practical, real-world continuing education seminars about stuttering and other key topics in the field of speech-language pathologists with more than 425 presentations for local, national, and international audiences on his CV. His training programs are filled with practical treatment strategies that you can apply immediately in your daily clinical practice to help those who stutter.

Relevante publikasjoner:

  • Reardon-Reeves, N., & Yaruss, J. S. (2013). School-age stuttering therapy: A practical guide: Stuttering Therapy Resources, Incorporated.
  • Yaruss, J. S., Coleman, C., & Hammer, D. (2006). Treating preschool children who stutter: Description and preliminary evaluation of a family-focused treatment approach. Language, speech, and hearing services in schools, 37(2), 118-136.
  • Yaruss, J. S., Coleman, C. E., Quesal, R. W. J. L., Speech,, & Schools, H. S. i. (2012). Stuttering in school-age children: A comprehensive approach to treatment. 43(4), 536-548.
  • Yaruss, J. S., & Quesal, R. W. (2016). Overall Assessment of the Speaker's Experience of Stuttering (OASES). McKinney, TX: Stuttering Therapy Resources.
  • Yaruss, J. S., & Reardon-Reeves, N. (2017). Early Childhood Stuttering Therapy: A Practical Guide: Stuttering Therapy Resources.

Hanne Næss Hjetland
Hanne Næss Hjetland arbeider som forsker ved NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning). Hanne har en doktorgrad fra Universitetet i Oslo innenfor temaet barns språk- og leseutvikling. Ved NIFU arbeider Hanne med ulike prosjekter innenfor barnehage og skole. Hun er spesielt opptatt av hvordan vi kan bruke kunnskap om barns språklige utvikling til å forebygge senere vansker med lesing, med et spesielt fokus på leseforståelse.

Relevante publikasjoner

  • Hjetland, H. N., Lervåg, A., Lyster, S.-A. H., Hagtvet, B. E., Hulme, C., & Melby-Lervåg, M. (2018). Pathways to reading comprehension: A longitudinal study from 4 to 9 years of age. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. doi: http://dx.doi.org/10.1037/edu0000321
  • Hjetland H. N., Brinchmann E. I., Scherer R., & Melby-Lervåg M. (2017). Preschool predictors of later reading comprehension ability: a systematic review. Campbell Systematic Reviews, 14. doi: 10.4073/csr.2017.14
  • Brinchmann, E.I., Hjetland, H., N., & Lyster, S.-A.H. (2016). Lexical Quality Matters: Effects of Word Knowledge Instruction on the Language and Literacy Skills of Third- and Fourth-Grade Poor Readers. Reading Research Quarterly, 51(2), 165-180. doi: 10.1002/rrq.128

Sirpa Tarvainen
Sirpa Tarvainen is a speech and language therapist and a PhD candidate. She graduated as a Master of Arts in logopedics from the University of Helsinki. Tarvainen has been working as a SLT for the City of Helsinki as well as a private practitioner. The content of her work has been evaluating children’s communicative and linguistic skills, working closely with parents, other professionals and day care personnel as well as planning and conducting speech and language therapy interventions. The clientele has been children with various linguistic difficulties. Currently she is working on her doctoral dissertation which focuses on oral language comprehension interventions and measuring the effectivity of interventions. Tarvainen is also the chair of Finnish Association of SLTs.